Beheer openbare ruimte

    Het meerjarig budgettair kader voor programma 11 ziet er na verwerking van alle voorstellen als volgt uit.

    Programma 11: Beheer openbare ruimte

    Budgettair kader

    2016

    2017

    2018

    2019

    Baten inclusief mutatie reserves

    Stand ontwerpbegroting 2015

    26.930

    25.216

    21.766

    21.766

    Raadsbesluiten na vaststelling begroting

    398

    304

    309

    309

    Actuele stand baten

    27.328

    25.520

    22.076

    22.076

    Nieuwe ontwikkelingen

    -1.267

    -1.330

    -1.314

    -228

    Totaal baten ontwerpbegroting 2016-2019

    26.061

    24.190

    20.762

    21.848

    Lasten inclusief mutatie reserves

    Stand ontwerpbegroting 2015

    46.168

    45.549

    41.875

    41.875

    Raadsbesluiten na vaststelling begroting

    346

    544

    586

    586

    Actuele stand lasten

    46.515

    46.093

    42.461

    42.461

    Nieuwe ontwikkelingen

    -1.428

    -2.980

    -2.187

    -1.234

    Totaal lasten ontwerpbegroting 2016-2019

    45.087

    43.113

    40.275

    41.227

    Saldo ontwerpbegroting 2016-2019

    -19.026

    -18.923

    -19.513

    -19.379

    Toelichting nieuwe ontwikkelingen
    Het beheer en onderhoud van Civiele Objecten (bruggen, kades, tunnels, muurtjes en dergelijke) wordt ad-hoc uitgevoerd. Hiervoor zijn geen structurele middelen beschikbaar. Uit inventarisatie en inspectie is gebleken dat er sprake is van een (toenemende) onderhoudsbehoefte, waarvoor een structurele aanpak en middelen nodig zijn. Zonder structureel beheer en onderhoud zullen er in toenemende mate schades ontstaan, met grote financiële risico's en kans op onveilige situaties. De lasten van dit programma worden met incidenteel € 0,3 miljoen verhoogd t.b.v. het beheer en onderhoud van Civiele Objecten. Met de begrootte middelen wordt het mogelijk om de actuele onderhoudsbehoefte aan te pakken. Een voorstel om uw Raad nader te informeren en keuzes te bieden over het beheer en onderhoud van civiele objecten wordt uitgewerkt.

    In december 2014 is het geactualiseerde GRP vastgesteld. Uitgangspunt bij de rioolheffing is 100% kostendekkendheid, waarbij de compensabele btw als kostencomponent voor de heffing mag worden meegenomen. De totale kosten in 2016 bedragen € 9.056.000. Ten opzichte van 2015 is dat een stijging van € 117.000. In de begroting 2016 is de opbrengst voor rioolheffing opgenomen ad. € 8.581.000, een stijging van 1% ten opzichte van 2015. Hierbij is ook rekening gehouden met het aantal verwachte aansluitingen en oninbaar leiden. Per saldo resulteert het bovenstaande in een onttrekking uit de egalisatievoorziening GRP ad. € 475.000.

    In dit programma is ook de afvalstoffenheffing ondergebracht. Uitgangspunt is net als bij de rioolheffing 100% kostendekkendheid, waarbij de compensabele btw als kostencomponent voor de heffing mag worden meegenomen.  De totale lasten in 2016 bedragen € 8.960.000. Ten opzichte van 2015 stijgen de lasten met € 362.000. In de begroting 2016 is de opbrengst voor afvalstoffenheffing opgenomen ad. € 7.485.000. Hierbij is een verlaging van € 25 per aansluiting verwerkt en een prijsindexatie van 1% ten opzichte van 2015. Door de heffing in de jaren 2016 t/m 2018 te verlagen zal de egalisatiereserve afnemen. Per saldo resulteert het bovenstaande in een onttrekking uit de egalisatiereserve Afvalstoffenheffing ad. € 1.475.000 in 2016. Zoals opgenomen in de raadsinformatiebrief van 24-06-2015 RV-nr. 2015-31 / RIB-44 wordt voorgesteld wordt voorgesteld om de reserve terug te brengen tot maximaal € 1,0 miljoen in 2019. Deze maximumomvang is bepaald op basis van de te verwachten risico’s in de afvalinzameling.