Het meerjarig budgettair kader voor programma 11 ziet er na verwerking van alle voorstellen als volgt uit.
Programma 11: Beheer openbare ruimte | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budgettair kader | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||||||
Baten inclusief mutatie reserves | ||||||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 26.930 | 25.216 | 21.766 | 21.766 | ||||||
Raadsbesluiten na vaststelling begroting | 398 | 304 | 309 | 309 | ||||||
Actuele stand baten | 27.328 | 25.520 | 22.076 | 22.076 |
Nieuwe ontwikkelingen | -1.267 | -1.330 | -1.314 | -228 |
Totaal baten ontwerpbegroting 2016-2019 | 26.061 | 24.190 | 20.762 | 21.848 |
Lasten inclusief mutatie reserves | |||||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 46.168 | 45.549 | 41.875 | 41.875 | |||||
Raadsbesluiten na vaststelling begroting | 346 | 544 | 586 | 586 | |||||
Actuele stand lasten | 46.515 | 46.093 | 42.461 | 42.461 |
Nieuwe ontwikkelingen | -1.428 | -2.980 | -2.187 | -1.234 |
Totaal lasten ontwerpbegroting 2016-2019 | 45.087 | 43.113 | 40.275 | 41.227 |
Saldo ontwerpbegroting 2016-2019 | -19.026 | -18.923 | -19.513 | -19.379 |
Toelichting nieuwe ontwikkelingen
Het beheer en onderhoud van Civiele Objecten (bruggen, kades, tunnels, muurtjes en dergelijke) wordt ad-hoc uitgevoerd. Hiervoor zijn geen structurele middelen beschikbaar. Uit inventarisatie en inspectie is gebleken dat er sprake is van een (toenemende) onderhoudsbehoefte, waarvoor een structurele aanpak en middelen nodig zijn. Zonder structureel beheer en onderhoud zullen er in toenemende mate schades ontstaan, met grote financiële risico's en kans op onveilige situaties. De lasten van dit programma worden met incidenteel € 0,3 miljoen verhoogd t.b.v. het beheer en onderhoud van Civiele Objecten. Met de begrootte middelen wordt het mogelijk om de actuele onderhoudsbehoefte aan te pakken. Een voorstel om uw Raad nader te informeren en keuzes te bieden over het beheer en onderhoud van civiele objecten wordt uitgewerkt.
In december 2014 is het geactualiseerde GRP vastgesteld. Uitgangspunt bij de rioolheffing is 100% kostendekkendheid, waarbij de compensabele btw als kostencomponent voor de heffing mag worden meegenomen. De totale kosten in 2016 bedragen € 9.056.000. Ten opzichte van 2015 is dat een stijging van € 117.000. In de begroting 2016 is de opbrengst voor rioolheffing opgenomen ad. € 8.581.000, een stijging van 1% ten opzichte van 2015. Hierbij is ook rekening gehouden met het aantal verwachte aansluitingen en oninbaar leiden. Per saldo resulteert het bovenstaande in een onttrekking uit de egalisatievoorziening GRP ad. € 475.000.
In dit programma is ook de afvalstoffenheffing ondergebracht. Uitgangspunt is net als bij de rioolheffing 100% kostendekkendheid, waarbij de compensabele btw als kostencomponent voor de heffing mag worden meegenomen. De totale lasten in 2016 bedragen € 8.960.000. Ten opzichte van 2015 stijgen de lasten met € 362.000. In de begroting 2016 is de opbrengst voor afvalstoffenheffing opgenomen ad. € 7.485.000. Hierbij is een verlaging van € 25 per aansluiting verwerkt en een prijsindexatie van 1% ten opzichte van 2015. Door de heffing in de jaren 2016 t/m 2018 te verlagen zal de egalisatiereserve afnemen. Per saldo resulteert het bovenstaande in een onttrekking uit de egalisatiereserve Afvalstoffenheffing ad. € 1.475.000 in 2016. Zoals opgenomen in de raadsinformatiebrief van 24-06-2015 RV-nr. 2015-31 / RIB-44 wordt voorgesteld wordt voorgesteld om de reserve terug te brengen tot maximaal € 1,0 miljoen in 2019. Deze maximumomvang is bepaald op basis van de te verwachten risico’s in de afvalinzameling.